انواع پهنه بندی طرح تفصیلی (M,R,S,G)

امتیاز 4.25 ( 59 رای )
۴.۳/۵ - (۵۹ امتیاز)

انواع پهنه بندی طرح تفصیلی (M,R,S,G)

طرح تفصیلی را می توان نقشه راه ساخت و ساز در پایتخت دانست در این طرح پایتخت به ۴ پهنه‌ مسکونی(R)،‌ تجاری (S)،‌ مختلط (M) و ‌حفاظت‌سبز (G) تقسیم شده است که به موجب آن، زمین‌های قابل استفاده در شهر، برحسب قرارگیری در یکی از این قسمت‌ها، مشمول یکی از انواع ساخت‌وسازهای مجاز خواهد شد به این معنی که در هر پهنه مقررات با دیگری متفاوت است.

ویژگی های پهنه مسکونی در طرح تفصیلی  (R)

در پهنه ‌”مسکونی” که در نقشه‌های مخصوص شهرداری تهران مشخص شده و مناطق به‌خصوصی از شهر را شامل می‌شود، مجوز ساخت‌وساز فقط برای کاربری مسکونی با تراکم ۲ طبقه تا نهایت ۶ طبقه صادر می‌شود و برای یکسری از مناطق ویژه شهر نیز اجازه بلندمرتبه‌سازی با شرایط خاص، در حد ۱۲ طبقه و بیشتر نیز داده خواهد شد. در طرح تفصیلی تاکید شده برای بلندمرتبه‌سازی در مناطق ویژه، سازنده باید طرح توجیهی بیاورد.البته این در صورتی قابل قبول است که به تایید کمیسیون ماده ۵ برسد.

جدول پهنه R
جدول پهنه R

ویژگی های پهنه تجاری در طرح تفصیلی  (S)

پهنه‌ “تجاری” قسمتهایی از شهر است که وجه غالب آن، کار و فعالیت بوده و سهم سکونت در آن بسیار محدود است. این پهنه مناطق بسیار متراکم تهران که دسترسی‌های ضعیف به آن وجود دارد را شامل می‌شود.در پهنه تجاری ، ساخت ‌و ساز در قالب کاربری تجاری، اداری، خدماتی و صنعتی صادر می‌شود. صدور پروانه مسکونی در این پهنه فقط برای معدود پلاکهایی که از قبل دارای عملکرد مسکونی و بهره‌برداری سکونتی یا پروانه پایان‌کار مربوطه بوده‌اند، مجاز است.ارتفاع ساختمانهایی که در پهنه فعالیت احداث می‌شوند بین ۲ تا ۱۲ طبقه و حتی بیشتر خواهد بود، به این معنی که در مناطقی از تهران که در پهنه فعالیت قرار می‌گیرند اجازه ساخت بلندمرتبه داده می‌شود اما کاربری این سازه‌های بلند، غیرمسکونی خواهد بود.

جدول پهنه S
جدول پهنه S

ویژگی های پهنه مختلط در طرح تفصیلی  (M)

پهنه سوم که ‌”مختلط” نام دارد، مناطقی از تهران را شامل می‌شود که در آنها، شهرداری اجازه ساخت‌وساز‌های توام یعنی کاربری مسکونی و تجاری را با هم می‌دهد. این پهنه قسمت‌هایی از شهر تهران است که از رشد خزنده فعالیت در بافت‌های مسکونی پدید آمده است. در پهنه ‌”مختلط” حداکثر ارتفاع ساختمان‌های جدید ۹ طبقه تعیین می‌شود که ساختمان‌هایی که کاربری تجاری، اداری و مسکونی را با هم داشته باشند، حداقل باید ۴ طبقه ارتفاع را رعایت کنند.در پهنه M  زیر پهنه های جدیدتری نیز وجود دارد که شامل  M116 – M115  میشود و بنا به فراخور منطقه و بافت خیابان و شرایط شهرداری ممکن است مسکونی هم داده شود. این تنها با مراجعه به شهرداری و تایید شهردار و کمیسیون معماری و شهرسازی منطقه امکان پذیر است .

جدول پهنه (M)
جدول پهنه (M)

ویژگی های پهنه فضای سبز در طرح تفصیلی  (G)

پهنه چهارم در تهران ‌”حفاظت‌سبز” نام گرفته که مناطق به خصوصی در پایتخت که به هیچ‌وجه نباید در آنها ساخت‌وساز شود را شامل می‌شود.قسمت ‌”حفاظت‌سبز” نیز زمینهای باز عمومی و خصوصی و همچنین پارکهای جنگلی و زمینهای مزروعی را در بر می‌گیرد که با توجه به اهمیت این پهنه برای پایتخت، مجوز ساخت ‌و ساز فقط برای کاربریهای گردشگری و تفرج و همچنین خدمات آموزشی و درمانی و فرهنگی و همچنین برای مدیریت بحران و استقرارهای موقت صادر می‌شود. در پهنه حفاظت سبز حداکثر اجازه احداث ۲طبقه بنا داده می‌شود.به هر حال پس از  تاخیرهای بسیار و گلایه کارشناسان شهری در خصوص ساخت و سازهای غیر مجاز در شهر تهران پایتخت پس از ۴۰ سال صاحب نقشه ای می شود که براساس آن شهروندان می توانند از آینده محل سکونت خود آگاه شوند . نقشه ای که می تواند از شهر فروشی جلوگیری کند. هرچند بسیاری از منتقدان معتقدند تاخیر در ابلاغ طرح تفصیلی و صدور پروانه ساختهای بی شمار در یک سال اخیر از تاثیر گذاری آن کاسته است.

پهنه (G)
پهنه (G)

اصلاحیه جدول پهنه بندی مختلط شهر تهران

در طرح تفصیلی تهران، برای تعیین متراژ و تعداد طبقات مجاز یک پروژه، ضوابطی ارائه شده است. تراکم مجاز یک ساختمان عمدتا بسته به عرض گذر دسترسی ملک و متراژ عرصه زمین موردنظر و برخی ضوابط خاص معین می شود.
در دسته بندی پهنه های تهران، محدوده ای از شهر که دارای استعداد استقرار فعالیت های چند منظوره اعم از مسکونی، تجاری، خدماتی و غیره را دارد با علامت اختصاری M نشان داده می شود. در جدول این پهنه بندی، برای هر زیر پهنه، تعداد طبقات و سطح اشغال مجاز درج شده است. شرط اختصاص این تراکم به هر ملک داشتن عرض گذر و مساحت حداقلی است که  در دو ستون انتهایی آمده است. چنانچه ملک هر یک از شروط عرض گذر و مساحت حداقل موردنظر را نداشته باشد، به ازاء هر شرط یک طبقه از تعداد طبقات مجاز آن ملک کاسته می شود.

توجه شود که متراژ قطعه های تجاری دارای حداقلی است که علاوه بر جدول زیر پهنه های مختلط M باید مورد توجه قرار گیرد. بر این اساس اگر در پهنه M111 متراژ زمینی کمتر از ۵۰۰ مترمربع و اگر در پهنه M112 متراژ آن زمین کمتر از ۳۰۰ مترمربع باشد، حداکثر ۴ طبقه به این پلاک تعلق می گیرد.

در اصلاحیه طرح تفصیلی تهران، دو زیرپهنه دیگر M115 و M116 به زیرپهنه های مختلط اضافه شده است. بر این اساس تراکم مجاز زیرپهنه M115 معادل ۲۴۰ درصد به صورت ۴ طبقه ۶۰ درصد (همکف ۶۰ درصد) و تراکم مجاز زیرپهنه M116 معادل ۳۰۰ درصد به صورت ۵ طبقه ۶۰ درصد (همکف ۶۰ درصد) تعیین شده است. حداقل عرض گذر ها به ترتیب ۱۲ و ۱۴ متر و حداقل اندازه قطعه معادل ۳۰۰ و ۳۵۰ مترمربع خواهد بود.

 

 
اصلاحیه جدول پهنه بندی مختلط شهر تهران

در صورت نیاز به مطالعه دفترچه کامل طرح تفصیلی تهران کلیک نمایید :

162165 بازدید