برگه استحکام بنا چیست؟

Rate this post

برگه استحکام بنا چیست؟

برگه استحکام بنا
برگه استحکام بنا

شهرداری ها برای صدور پایان کار برای کلیه ساختمان ها مالک را ملزم به تهیه و ارائه برگه تعهد نظارت با تأییدیه و مهر مهندس ناظر می‌نماید که اصطلاحاً به این برگه تأیید استحکام بنا می‌گویند و طی این برگه ، مهندس اعلام می‌نماید که از ملک مذبور بازدید نموده و ایستایی ساختمان فوق را گواهی می‌نماید و چنانچه در حین استفاده از ملک مذبور به سبب عدم ایستایی ساختمان حادثه‌ای رخ دهد ، مهندس ناظر مسئول حادثه تشخیص داده خواهد شد.

البته برخی از ساختمان‌ها فاقد مهندس ناظر بوده و ساختمان به‌صورت معمار ساز ساخته‌شده‌اند و بعضاً فاقد پایان کار از شهرداری می‌باشند یا در اثر مرور زمان کاربری ملک از مسکونی به تجاری یا اداری تغییر یافته است. مالکین این قبیل املاک با توجه به نیاز خود جهت انتقال ملک یا تخریب و نوسازی یا نیاز به پایان کار و انجام امور شهرداری و امور نقل‌وانتقال نیاز به پایان کار پیدا می‌نمایند و میبایست از برگه استحگام استفاده نمایند.

در موارد ذیل شهرداریها مالکینی که جهت صدور پایانکار مراجعه می نمایند را ملزم می کنند تا به مهندسی مراجعه و نسبت به اخذ برگه ای تحت عنوان تأیید استحکام بنا اقدام نمایند :
۱- قدیمی بودن ملک و فاقد پایان کار بودن آن؛
۲- تغییر کاربری از مسکونی به اداری یا تجاری، مسکونی به کارگاه مسکونی، مسکونی به آموزشی و هر نوع تغییر کاربری که با کاربری پایان کار قبلی مغایر باشد؛
۳- اضافه کردن به بنا قبلی (اضافه اشکوب) یا حتی کسر از بنای قبلی؛
۴- تغییراتی که هنگام بازسازی ساختمان یا تغییرات داخلی آن رخ می‌دهد مانند جابجایی دیوارها و یا حذف ستون؛
۵- ریزش یا تخریب بخشی از بنای قدیمی؛
۶- عدم انطباق وضع موجود با نقشه‌های مصوب سازه و یا معماری؛
۷- تشخیص مهندس ناظرمربوطه مبنی بر عدم رعایت مقررات ملّی ساختمان؛
۸- فوت و یا انصراف ناظر قبلی بنای در حال ساخت یا رها شده (شامل همه بناهایی که شروع به کار از شهرداری گرفته‌اند، می‌شود.)

گردش کار:

۱. بازدید اولیه توسط مهندس ناظر دارای پروانه اشتغال به کار مهندسی

۲. اخذ مدارک لازم از مالک توسط ناظر برای تشکیل پرونده

۳. تهیه گزارش بازدید از محل و ثبت آن در دفاتر خدمات الکترونیک شهر توسط ناظر

۴. اخذ برگه استحکام بنا امضا و مهر شده توسط ناظر و گواهی امضا مالک یا وکیل مالک در دفتر اسناد رسمی ( مجوز شروع عملیات استحکام )

۵. تحویل برگه استحکام بنا به همراه گزارش پایان کار تنظیم شده توسط ناظر به دفتر خدمات الکترونیک جهت ثبت در سیستم

۶. اخذ مالیات بر ارزش افزوده از مالک پرونده

۷. تحویل برگه سبز اتمام عملیات ساختمانی توسط ناظر به مالک

بازدیدهای به عمل آمده از سوی مهندس ناظر جهت ارائه برگه استحکام به شرح زیر می باشد:

۱. بررسی مدارک و بررسی استحکام ساختمان با توجه به مدارک و شواهد موجود که شامل نقشه های وضع موجود هست و در صورت نیاز دستور انجام آزمایش های مربوط صادر و به مالک ابلاغ می گردد.

۲. بازدید از محل چاه‌های موجود در ملک (حوادث بسیاری در این مورد مشاهده‌شده است.)، محل‌های خروج آب باران از ساختمان بازدید از پشت‌بام و کلیه محل‌های ساختمان هرگونه شکست دیوار، شکست سقف، ترک و ریزش می‌بایست دقیقاً موردبررسی قرار گیرد.

۳. پله‌ها ، نرده‌ها ، جان‌پناه‌ها، پنجره‌ها و درب‌ها حتماً می‌بایست مورد بازرسی قرار گیرد.

۴. املاک تخلیه می‌بایست حتماً مورد بازرسی ازلحاظ درب ورودی ، نرده‌های حفاظ، سیم، سیم‌های برق، لوله‌های آب و شیرآلات ولوله‌های گاز می‌بایست مورد بازرسی قرارگرفته و تمامی این موارد موردنظر قرار گیرد.

۵. سنگ‌های آب‌چکان و سنگ‌های قرنیز پشت‌بام و سنگ‌های نما می‌بایست مورد بازرسی قرارگرفته و در صورت مشاهده هرگونه علامت و تغییر رنگ و شل شدن یا افتادگی، مالک را ملزم به رفع موارد نقص نماید.

برای دریافت برگه استحکام تماس بگیرید.

3924 بازدید

 برچسب ها: