تفاوت بین لیکا با سفال

Rate this post

طبق پیوست مبحث ۱۹ مقررات ملی ساختمان ضریب هدایت حرارتی سفال در حدود ۱ تا ۱٫۳۵ وات بر متر درجه کلوین می باشد. این در حالی است که این ضریب برای بتن سبک لیکا با چگالی حدود ۹۵۰ کیلوگرم بر متر مکعب ۰٫۱۷ می باشد . این ضریب بیانگر این مطلب است که لیکا دارای مقاومت حرارتی معادل ۶ برابر سفال می باشد.
محصول لیکا به غیر از سبکی که ذات محصول است در صورتی که در ساختمان نیاز به اجرای الزامات مبحث ۱۹ مقررات ملی ساختمان وجود  داشته باشد می تواند بدون نیاز به استفاده از انواع فعالیتهای متداول استفاده شود و از نظر صرفه جویی اقتصادی – سرعت اجرای بالاتر در مقایسه با ۲ ردیف سفال و ۱ ردیف یونولیت –پرت کمتر فضا  – بازگشت سریعتر سرمایه – کاهش وزن تمام شده ساختمان و دردسر کمتر حین اجراء بسیار بهتر از دیوار سفالی و یونولیتی می باشد . به انضمام اینکه در هنگام آتش سوزی دیوارهای لیکا بسیار مقاوم تر از دیوارهای ۳ جداره سفال و یونولیت می باشد .همینطور در اجرای کنده کاری ها جهت عبور تأسیسات با سفال مشکل خرد شدن و پرت بیش از حد را داریم و این در حالی است که در لیکا چنین مشکلی وجود ندارد .

?چه محدودیتی جهت استفاده از محصولات لیکا در دهنه ها و ارتفاع های مختلف وجود دارد؟
طبق تعریف بند ۳-۷ صفحه ۶۴ آئین نامه ۲۸۰۰ ویرایش سوم ، حداکثر طول مجاز دیوار غیر سازه ای یا تیغه ای بین دو پشت بند عبارتست از ۴۰ برابر ضخامت دیوار یا تیغه و یا ۶ متر هر کدام کمتر باشد و حداکثر ارتفاع مجاز دیوارهای غیر سازه ای و تیغه ها از تراز کف مجاور ۳٫۵ متر می باشد . در شرایط فوق نیازی به اجرای وال پست قائم یا افقی نیست ولی در صورت اضافه شدن دهنه ها یا ارتفاع نیاز به استفاده از وال پست می باشد که Detail  آن دستورالعمل کاربردی محصولات لیکا آمده است .

?در صورت استفاده ازنمای سنگ روی لیکا وضعیت چگونه است؟
استفاده از سنگ روی لیکا هیچ مشکلی ندارد . اگر مقایسه ای با سفال صورت گیرد با توجه به اینکه نمای سنگ سالهاست که بر روی جداره ۸ میلیمتری سفال اجرا می شود ولی در لیکای ۱۵ سانتی دیواره ۳۳ میلیمتر وجود دارد ، هیچ مشکلی وجود نخواهد داشت و البته استحکام سنگ بر مراتب بیش از دیوار سفالی می باشد .
?آیا دیوارهای لیکا رامی توان در نمای خارجی و به صورت Expose کارکرد ؟
لیکا مانند همه محصولات دیگر دارای جذب آب می باشد و لذا توصیه نمی شود .
آیا می توان بدون استفاده از گچ و خاک ، روی بلوکهای لیکا مستقیما” گچ سفید کاری را اجرا کرد ؟بله . در صورتی که بنا با دقت دیوار را کارکرده باشد این امکان وجود دارد و در بعضی از بخشهای پروژه کتابخانه ملی ایران با این روش کار شده است .

?آیا دیوارهای بلوکی لیکا را می توان در بخشهای داخلی ساختمان اجرا کرد و نیاز به اندود نیز نباشد ؟
به دلیل اینکه بیشترین مقدار افت صوتی بدست آمده در دیوار لیکا مربوط به لیکای دو طرف  اندود گچ و خاک می باشد لذا روش فوق توصیه نمی شود .
?آیا بلوکهای لیکا امکان شیار زنی دارند ؟
بله ولی توصیه می شود با فرز این کار انجام شود  چون کار بسیار تمیزتر خواهد بود .

?تعداد بلوک تقریبی مورد نیاز جهت یک ساختمان مسکونی با زیر بنای ۱۰۰۰۰ متر مربع ، از انواع مختلف چه مقداری می باشد ؟
جهت بدست آوردن جواب از روش زیر استفاده می نمائیم
( کل دیوارهای ساختمان ) متر مربع       ۲۲۰۰۰=۲٫۲*۱۰۰۰۰
(دیوارهای جانبی ساختمان ) متر مربع  ۷۳۳۳=(۳÷۲۲۰۰۰)
(دیوار های داخلی ساختمان ) متر مربع  ۱۴۶۶۶=۲*(۳÷۲۲۰۰۰)
( دیوار خارجی ) مقدار بلوک ۲۰*۱۹*۴۹ مورد نیاز  عدد   ۷۳۳۳۰=۱۰*۷۳۳۳
( دیوار داخلی )  مقدار بلوک ۲۰*۱۰*۴۰ مورد نیاز  عدد ۱۷۶۰۰۰ = ۱۲*۱۴۶۶۶

4254 بازدید