جزئیات پله برقی+دانلود برنامه طراحی پله برقی

امتیاز 4.00 ( 3 رای )
۴/۵ - (۳ امتیاز)

جزئیات پله برقی

ساختار پله برقی
ساختار پله برقی

استفاده از “پله‌ برقی” در اماکن عمومی همچون متروها، پایانه‌های مسافری، فروشگاه‌ها و مرکز تجاری مزیت‌های رقابتی و ارزش افزوده بسیاری را به دنبال دارد. در مرکز تجاری می‌توان هدایت جمعیت به سمت طبقات بالاتر یا پایین‌تر از همکف را در دو حالت با “پله‌ برقی” و بدون “پله‌ برقی” به راحتی مقایسه نمود. بسیاری از طبقات بالایی مرکز تجاری در ایران به دلیل عدم وجود پ پله‌ برقی با تردد بسیار کمتری مواجه هستند و به همان نسبت رونق کسب و کار در آنها بسیار کمتر می‌باشد. امروزه حتی در فروشگاه‌های کوچک دو طبقه برای انتقال مشتریان به طبقه بالاتر از “پله‌ برقی” استفاده می‌شود. هر چند قیمت اولیه “پله‌ برقی” بالا به نظر می‌رسد؛ اما در مقایسه با منافع بسیار زیاد و طولانی مدت آن، به شدت اقتصادی است.

پله های برقی از نظر کاربردی به ۳دسته semi out door -indoor- out door تقسیم میگردد که به ترتیب در محیط آزاد(بیرون از ساختمان) ، محیط بسته(داخل ساختمان) و نیمه بسته(پل های عابر پیاده) استفاده می گردند.پله های مکانهای عمومی به صورت heavy duty طراحی می گردد که همان پله های معمولی تقویت شده میباشند که برای کار در شرایط دشوار طراحی می گردند. پله های برقی معمولاً در دو زاویه ۳۰و ۳۵ درجه طراحی میگردند البته در مکانهای مسطح ۰ تا ۱۲ درجه هم تولید میگردد که به آنها راهروی متحرک یا auto walk می گویند. مزایای زیادی برای پله‌های برقی می‌توان برشمرد. با وجود اشغال فضایی تقریباً همسان با پلکان معمولی، یک پله برقی می‌تواند شمار زیادی از افراد را جابجا کند. در صورت رعایت قانون بازگذاشتن سمت چپ برای راه‌روندگان در پله برقی، این پله‌ها می‌توانند جابجایی بسیار سریع افراد را میسر کنند. قیمت پله های برقی نسبت به ارتفاع کف تا کف جابجایی تعیین می گردد.

ساختار پله برقی

پله :

یکی از اساسی ترین قطعات پله برقی پله ی آن است که به صورت یکپارچه و به روش قالب گیر (Die-cast) ازجنس آلومینیوم تولید میشود. عمق آنها از ۳۸ تا حداکثر ۴۰ سانتی متر و ارتفاع آنها از ۲۰ تا حداکثر ۲۴ سانتیمتر می باشد. پله با ارتفاع ۲۰ سانتی متری بیشترین کاربرد رادر پله های برقی دارد .
معمولا شیارهای علامت گذاری شده پله به رنگ زرد می باشد و جنس شیارهای کف پله ودیواره پله از استنلیس استیل می باشد که عرض شیار هر پله از ۵ تا ۷ میلی متر و عمق آن از ۱۰ میلیمتر نبایدکمتر باشد .

جزئیات پله برقی
جزئیات پله برقی

تعداد پله های افقی :

تعداد پلکان افقی تابع سرعت پله برقی است که حداقل ۲ و حداکثر ۴ پله می باشد .
در اماکن عمومی مثل ایستگاه مترو وایستگاههای مسافربری و همچنین در مبحث ۱۵ ارتفاع پله برقی  بیش از۶ متر، ۳ عدد پله توصیه میشود.
در جدول زیر تعداد پله های افقی پله برقی براساس زاویه ، سرعت و ارتفاع پله برقی آورده شده:

جزئیات پله برقی
جزئیات پله برقی

دستگیره پلکان برقی :

دستگیره ازجنس لاستیک با الیاف مخصوص بوده که متحرک می باشد و سرعت‌آن باسرعت حرکت پله ها یکسان میباشد. دستگیره در رنگهای مختلف موجود بوده و استاندارد آن رنگ مشکی میباشد.

اکثر دستگیره ها بصورت حلقه بسته تولیدمی شود در صورت حلقه باز سرآن را در محل نصب به هم جوش میدهند .

یکی از مهمترین دلایلی که طول عمر دستگیره را تحت تأثیر قرارمیدهد، کشیدگی بیش از حد دستگیره است، مشکل در وجود مقاومت یا هم طرازی در مسیر حرکت دستگیره می تواند باشد. کشیدگی دلیل گرمای اضافی دستگیره حساب می شود .

درمسیر طولانی نیروی محرکه دستگیرها ازطریق نیروی محرکه پیش بینی شده در مسیر حرکت پله ها تامین می شود .

رواداری تغییر سرعت دستگیره نسبت به پله ها ۲±  درصد است که این مدت عقب یا جلو افتادگی دستگیره حداکثر۶ ثانیه می باشد.

حفاظت های ایمنی و فنی پلکان برقی :

کنترل کننده مکانیکی سرعت (گاورنر) جهت تشخیص افزایش یا کاهش سرعت مجاز در ساختار پله برقی پیش بینی شود . طبق استاندارد سرعت فعال شدن گاورنر حداکثر ۴۰% بیش ازسرعت نامی پله برقی است .

ازمحلی که پله ها به زیر پاگرد می روند حفاظ کناری پله حداقل به طول ۳۰۰ میلیمتر میبایست ادامه پیدا کند . این قسمت جان پناه خروج پله است.

استفاده از یک شستی قرمز در هر دو سر پله برقی جهت ایست اضطراری لازم است. هر گاه در هر یک از دو سر پله برقی به سمت پله بایستیم این شستی در قسمت سمت راست و پایین قراردارد .

استفاده ازیک صفحه آجدار در پاگرد بالایی و پایینی الزامی است .

وجود علائم هشدار دهنده و یا بازدارنده به رنگ آبی الزامی ست

سراسر اجزای پله برقی روی سطح پله باید در کلیه ساعات کارکرد با روشنایی یکنواخت بیش از۵۴ لوکس روشن شود . در ضمن باید حداقل شدت روشنایی در داخل چاهک وموتور خانه آن جهت سرویس و نگهداری قطعات ۱۸۰ لوکس باشد.

نیروی محرکه پلکان برقی :

عموما سه دسته گیربکس در پله برقی ها مورد استفاده قرار می گیرند.

  1.  گیربکس با چرخ دنده ساده
  2. گیربکس با چرخ دنده حلزونی یا چرخ دنده هلیکال
  3. گیربکس با چرخ دنده خورشیدی

 

راندمان موتور گیربکس دنده خورشیدی و هلیکال در حد ۹۵% و راندمان گیربکس های حلزونی نسبت به آنها کمتر است و مقدار آن در حد ۹۰% می باشد.

عمدتا موتورهای مورد استفاده در پله های برقی از نوع جریان متناوب با گیربکس های حلزونی است. موتورها دارای ۴ قطب و تک سرعته هستند . در بعضی پله های برقی توسط سازندگان از موتور ۶  قطبی استفاده می گردد. نیروی محرکه پله های برقی در بخش بالای آن قرارمیگیرد.

در پله برقی نیمه تجاری ( مسیر طولانی ) ممکن است چند موتور الکتریکی که به یک گیربکس متصل هستند ویا بصورت مستقل به جای یک موتور بزرگتر قرارگرفته اند به کار گرفته شوند و همچنین امکان دارد نیروی محرکه در چاهک پایین یا حتی خارج از فضای پله برقی و موتورخانه مستقرشود .

بیشترین کاربرد گیربکس های حلزونی با محور افقی به همراه موتورهای عمودی است .

اصولا در پله های برقی با مسیر طولانی و مرتفع موتور الکتریکی دو سرعته مورد استفاده قرار می گیرد . سرعت آنها ۰.۵ و ۰.۶۵ متر برثانیه است و امکان تغییر سرعت توسط اپراتور بطور دستی وجود دارد.

ساختار پله برقی
ساختار پله برقی

چیدمان و آرایش پله برقی :

به طور معمول با طراحی پله برقی مسافرین را می توان حداکثر تا هفت طبقه به طور متوالی و ممتد از یک طبقه به طبقه بالاتر جابجا کرد و در غیر این صورت باید برای بعضی از طبقات از پله برقی سریع السیر استفاده نمود.

چیدمان تکی :

این نوع آرایش بیشتر برای مکان‌هایی مناسب است که جریان حرکت افراد به یک سـمت باشد. به عـنوان مثال در مرکز تجـاری و فروشگاهها…

چیدمان ضربدری :

این نوع چیدمان متوالی به مسافرین این امکان را می‌دهد تا سریع‌ترین حرکت را بین دو طبقه یا بیشتر داشته باشند. بعنوان مثال ساختمان‌های اداری، خدماتی و فروشگا‌ههای بزرگ

چیدمان موازی :

درصورتی که طراحی ساختمان اجازه دهد و فضای پاگرد کافی بین پله‌برقیها در دو طبقه متوالی موجود باشد این نوع چیدمان سریـعترین زمان رسیدن به طبـقات بالاتر می‌باشد. معمولاً در ساختمانهایی که طـول آنها زیاد می‌باشد؛ از این روش استفاده می‌شود . بعنوان مثال در مراکز تجاری و ساختمان های اداری حداکثر فاصله پله برقی از یکدیگر و یا از ورودی ساختمان پنجاه متر باشد.

محاسبه و انتخاب موتور پله برقی تابع عوامل زیر هستند:

  1.  ارتفاع کف تا کف طبقه (ارتفاع جابجایی پله برقی)
  2. راندمان تجهیزات بکار گرفته شده در ساخت پله برقی و گیر بکس
  3.  سرعت حرکت پله برقی
  4. زاویه شیب پله برقی نسبت به افق
  5.  تعداد مسافران که هر پله را اشغال می کنند
  6. ارتفاع پله

دانلود برنامه طراحی پله برقی

 

5057 بازدید