دانلود رایگان کتاب روشهای تحلیل سازه

امتیاز 2.50 ( 2 رای )
۲.۵/۵ - (۲ امتیاز)

دانلود رایگان کتاب روشهای تحلیل سازه

روشهای تحلیل سازه
دانلود کتاب تحلیل سازه

انواع روشهای تحلیل سازه ها به شرح ذیل است:
۱ – تحلیل استاتیکی:
که خود به دو بخش تحلیل های استاتیکی خطی و استاتیکی غیرخطی(پوش آور) تقسیم میشود.

۲ – تحلیل های دینامیکی:
که خود به دو بخش تحلیل دینامیکی خطی و دینامیکی غیرخطی تبدیل میشود.

روش های مذکور را اگر بخواهیم به ترتیب سهولت و کاربرپسند تقسیم بندی کنیم به قرار زیر میشود
۱ – تحلیل استاتیکی خطی ۲ – تحلیل دینامیکی خطی ۳ – تحلیل استاتیکی غیرخطی ۴- تحلیل دینامیکی غیرخطی
* فرق تحلیل استاتیکی و دینامیکی در چیست؟
۱ – تحلیل های استاتیکی برعکس تحلیل دینامیکی مستقل از زمان بوده و در آن زمان دخیل نیست ولی در تحلیل دینامیکی با زمان سر و کار داریم.
۲ – تحلیل استاتیکی بسیار ساده و سریع تر از تحلیل دینامیکی می باشد.
۳ – از همه مهمتر قضاوت و نتیجه گرفتن از روی نتایج تحلیل های استاتیکی بسیار ساده تر از تحلیل های دینامیکی است. چون نتایج حاصل از یک تحلیل دینامیکی بسیار پیچیده و بوده و هر شخصی نمیتواند نتایج آن را تفسیر کند.
۵ – تحلیل استاتیکی برای طراحی سازه های جدید(طرح از ابتدا) به وفوور استفاده میشود.همچنین از هزینه کمتری برخوردار است.
۶ – تحلیل دینامیکی برای کنترل سازه موجود یا حتی یک المان از سازه مانند یک دیوار برشی یا یک قاب از یک سازه مناسب تر است.
۷ – در تحلیل دینامیکی (با توجه به معادله حرکت یک سیستم) پارامتر میرایی به شکل دقیق تری وارد مساعل می شود.

کلیات

۱-روش های خطی

 تحلیل استاتیکی خطی

فرضیات اساسی روش تحلیل استاتیکی خطی عبارتند از :۱ ـ رفتار مصالح خطی است .۲ ـ بارهای ناشی از زلزله ثابت ( استاتیکی ) است .۳ ـ کل نیروی وارد بر سازه برابر ضریبی از وزن ساختمان است .در این روش نیروی جانبی ناشی از زلزله طوری انتخاب می شود که برش پایه حاصل از آن برابر نیروی برش پایه مطابق روابط آیین نامه شود. مقدار برش پایه در این روش چنان انتخاب شده است که حداکثر تغییر شکل سازه با آنچه که در زلزله سطح خطر مورد نظر پیش بینی می شود مطابقت داشته باشد. چنانچه تحت اثر بار وارده، سازه به طور خطی رفتار کند، نیروهای بدست آمده برای اعضای سازه نیز نزدیک به مقادیر پیش بینی شده هنگام زلزله خواهند بود، ولی اگر سازه رفتار غیر خطی داشته باشد، نیروهای محاسبه شده از این طریق بیش از مقادیرجاری شدن مصالح خواهند بود.  به همین جهت هنگام بررسی معیارهای پذیرش نتایج حاصل از تحلیل خطی برای سازه هایی که هنگام زلزله رفتار غیر خطی دارند، اصلاح می گردد.

 تحلیل دینامیکی خطی

تحلیل دینامیکی خطی می تواند به دو روش طیفی یا تاریخچه زمانی انجام شود. فرضیات خاص این روش در محدوده رفتار خطی عبارتند از :۱ ـ رفتار سازه را می توان بصورت ترکیبی خطی از حالت های مودهای ارتعاشی مختلف سازه که مستقل از یکدیگرند محاسبه نمود .۲ ـ زمان تناوب ارتعاشات سازه در هر مود در طول زلزله ثابت است .در این روش ، مشابه روش تحلیل استاتیکی خطی، پاسخ سازه در زلزله سطح خطر مورد نظر در ضرایبی ضرب می شود تا حداکثر تغییر شکل سازه با آنچه که در زلزله پیش بینی می شود مطابقت داشته باشد. به همین علت نیروهای داخلی در سازه های شکل پذیر که در هنگام زلزله رفتار غیر خطی خواهند داشت بزرگتر از نیروهای قابل تحمل درسازه برآورد می شوند. به همین جهت هنگام بررسی معیارهای  پذیرش در نتایج حاصل از تحلیل خطی برای سازه هایی که هنگام زلزله رفتار غیر خطی دارند، اصلاح می گردد.  

روش تحلیل طیفی

تعداد مودهای ارتعاشی در تحلیل طیفی چنان باید انتخاب شود که جمع درصد مشارکت جرم مؤثر برای هر امتداد تحریک زلزله در مودهای انتخاب شده حداقل ۹۰% باشد . بعلاوه در هر امتداد، حداقل باید سه مود اول نوسان و حداقل تمام مودهایی که دارای زمان تناوب بیش از ۴% ثانیه هستند در نظر گرفته شوند . طیف طرح مورد استفاده در این روش باید مطابق آیین نامه انتخاب شود .نتایج حاصل از هر مود نوسان باید با روشهای آماری شناخته شده مانند جذر مربعات  SRSSروش ترکیب مربعی کامل (CQC) و یا روش‌های دقیق‌تر که اندرکنش بین مودها را دقیقتر درنظر می گیرد، انجام شود.اثر زلزله در امتداد عمود بر امتداد مورد نظر در صورت لزوم باید در نظر گرفته شود .

روش تحلیل تاریخچه زمانی

در تحلیل تاریخچه زمانی ، پاسخ سازه با استفاده از روابط دینامیکی در گام های زمانی کوتاه محاسبه می شود. در این روش باید پاسخ سازه تحت تحریک شتاب زمین بر اساس حداقل سه شتاب نگاشت محاسبه شود. چنانچه کمتر از هفت شتابنگاشت برای تحلیل انتخاب شود باید بیشینه اثر آنها برای کنترل تغییر شکل‌ها و نیروهای داخلی منظور شود. چنانچه از هفت شتابنگاشت یا بیشتر استفاده شود می توان مقدار متوسط اثر آن‌ها را برای کنترل تغییر شکل‌ها و نیروهای داخلی در نظر گرفت.

۲-روش های غیر خطی

-تحلیل استاتیکی غیر خطی(پوش آور)
-تحلیل تاریخچه زمانی غیر خطی

تحلیل استاتیکی غیر خطی

در این روش، بار جانبی ناشی از زلزله، استاتیکی و به تدریج بصورت فزاینده به سازه اعمال می شود تا آنجا که تغییر مکان در یک نقطه خاص (نقطه کنترل)، تحت  اثر بار جانبی، به مقدار مشخصی (تغییر مکان هدف) برسد و یا سازه فرو ریزد. با توجه به اینکه تمرکز این پایان نامه روی تحلیل‌های خطی می‌باشد، توضیح بیشتری روی این روش داده نمی‌شود . برای آشنایی بیشتر می توان به دستور العمل بهسازی لرزه ای ساختمان های موجود یا دستور العملFEMA356 یاATC40 مراجعه کرد.

تحلیل دینامیکی غیر خطی

در روش تحلیل دینامیکی غیر خطی ، پاسخ سازه با در نظر گرفتن رفتار غیر خطی مصالح و رفتار غیر خطی هندسی سازه محاسبه می شود . در این روش فرض بر این است که ماتریس سختی و میرایی از یک گام به گام بعد می تواند تغییر کند، اما در طول هر گام زمانی ثابت است و پاسخ مدل تحت شتاب زلزله به روشهای عددی و برای هر گام زمانی محاسبه می شود.

 

 

دانلود رایگان کتاب روشهای تحلیل سازه

 

2774 بازدید