شرح وظایف ناظرهای چهارگانه نظام مهندسی

Rate this post

شرح وظایف ناظرهای چهارگانه نظام مهندسی:

شرح وظایف ناظرهای چهارگانه نظام مهندسی
شرح وظایف ناظرهای چهارگانه نظام مهندسی

وظایف مهندس ناظر عمران:

  • نظارت عملیات تخریب و خاک‌برداری و سازه نگهبان و نظارت اجرای فونداسیون اعم از نصب میل‌گردها و بتن‌ریزی آن‌ها .
  • نظارت بر اجرای اسکلت ساختمان و اجرای سقف‌ها و کنترل جوش‌ها و آزمایشات بتنی و حتی اتصال جوش نبشی‌های کابین آسانسور به اسکلت کلوب زیر سقف خر پشته و امثال آن‌ها

وظایف مهندس ناظر معماری:

  • کنترل ابعاد زمین ، بر، کف، حد اصلاحی، عرض گذر، جا نمایی چاله آسانسور در فونداسیون و فواصل آکس های ستون‌ها به عهده ناظر معماری است.
  •  کنترل اجرای تیغه بندی‌های بیرونی و درونی طبقات، اجرای مبحث ۱۹، ارتفاع جان‌پناه، بالکن ها و پشت‌بام، وضعیت نرده‌های راه‌پله و بالکن ها، گچ و خاک و سرامیک، اسکوب سنگ نما و اتصال آن‌ها

وظایف مهندس ناظر مکانیک:

*  اجرای کلیه موارد تأسیسات مکانیکی شامل لوله‌کشی‌های آب و فاضلاب، کولر، گرمایش و سرمایش، نصب پمپ‌ها، رادیاتورها و پکیج، دودکش‌ها و اتصال آن‌ها .

وظایف مهندس ناظر برق:

* اجرای لوله کش های برق، چاه ارت، آسانسور، پله‌برقی، تابلوهای برق سه فاز و غیره و جهت برق‌کشی تأسیسات اطفا و اعلام حریق .

ناظر هماهنگ‌کننده می‌بایستی یکی از ناظرهای معماری یا عمران باشد.

قاعده اصلی گزارش دهی در کارهای چهار ناظره در مبحث دوم به شرح ذیل می باشد:

۱ . ناظرهای چهارگانه می‌بایستی گزارشات مراحل خودشان را به ناظر هماهنگ‌کننده تحویل بدهند و ناظر هماهنگ‌کننده می‌بایستی این گزارشات را دردفاتر خدمات الکترونیک شهر ثبت نماید.

۲ . اگر ناظر هماهنگ‌کننده در دسترس نباشد یا اینکه به وظایف خودش عمل نکند ناظر هر رشته می‌تواند رأساً گزارش مراحل خودش را به دفتر خدمات الکترونیک بدهد و حتی در گزارش خودش بنویسد ناظر هماهنگ‌کننده در دسترس نبود یا آنکه گزارش بنده را تحویل نگرفت یا اینکه بنویسد در مرحله گزارشی را که بنده به ایشان داده‌ام به دفتر خدمات الکترونیک تحویل نداده است.

۳ . اگر هر ناظری در قسمت کار خودش خلافی هم مشاهده کرد می‌بایستی اول کتباً اطلاع ناظر هماهنگ‌کننده برساند و اگر ناظر هماهنگ‌کننده آن را اطلاع نداد خودش رأساً به شهرداری یا دفتر خدمات اعلام کند.

۴ . اگر ناظر هماهنگ‌کننده خلافی مشاهده کرد که یکی از ناظرها رویت نکرده‌اند می‌بایستی ناظر هماهنگ‌کننده به ناظر رشته مربوطه کتباً اطلاع بدهد و رسید هم بگیرد و ناظر رشته مربوطه اگر خلاف فوق را بررسی کرد و تأیید کرد مجدداً کتباً به اطلاع ناظر هماهنگ‌کننده می‌رساند و ناظر هماهنگ‌کننده هم به دفتر خدمات یا شهرداری اعلام می‌کند.

۵ . اگر ناظر هماهنگ‌کننده خلاف را مشاهده کرد و به ناظر رشته مربوطه اطلاع داد ولی آن ناظر ترتیب اثری نداد ناظر هماهنگ‌کننده می‌بایستی خلاف را در گزارش خود بنویسد و در زیر گزارش هم اضافه کند که ناظر رشته مربوطه نسبت به خلاف فوق ترتیب اثری ننمود و آن گزارش را به دفتر خدمات و شهرداری بدهد.

۶ . توجه بفرمایید هر موقع یکی از ناظرها مشاهده نمود که ناظر هماهنگ‌کننده به تخلفات آن‌ها ترتیب اثری نمی‌دهد یا برعکس ناظر هماهنگ‌کننده مشاهده نمود که ناظرهای چهارگانه نسبت به موارد تخلفات اعلامی هماهنگ‌کننده ترتیب اثری نمی‌دهد علاوه بر اعلام شهرداری یا دفتر خدمات حتماً می‌بایستی به سازمان نظام مهندسی هم اعلام نمایید و درخواست پیگیری نمایید.

۷ . اما مطلب مهم در صورت وقوع حوادث ایمنی و فوت در کارگاه چنانچه آن حادثه مربوط به کارهای معماری باشد مهندس معمار هم در دادگاه پایش باز می‌شود و اگر آن حادثه مثلاً برق‌گرفتگی باشد پای مهندس برق به دادگاه باز می‌شود و اگر حادثه مثلاً مربوط به انسداد دودکش بخاری باشد پای مهندس مکانیک به دادگاه باز می‌شود اما در هر حال برای هر حادثه مهندس هماهنگ‌کننده همواره یک پای ثابت در دادگاه برای هر حادثه‌ای است.

 

 

1791 بازدید