طرح جامع شهر تهران

امتیاز 1.50 ( 2 رای )
۱.۵/۵ - (۲ امتیاز)

دانلود نقشه های طرح جامع شهر تهران
طرح جامع شهر تهران

با عنایت به اینکه یکی از اولویت های مهم شهرداری تهران تاکید بر تحقق طرح جامع می باشد،‌ لذا تدقیق و تطبیق طرح های تفصیلی با طرح جامع و استقرار طرح های تفصیلی در سیستم یکپارچه شهرسازی و نیز اجرای ضوابط شهرسازی مبتنی بر طرح جامع از اهمیت خاصی برخوردار است.
تحقق چشم انداز توسعه شهر تهران در طرح جامع که شهری با اصالت و هویت ایرانی اسلامی ،‌دانش پایه و هوشمند،‌سرسبز و زیبا و شاداب با فضاهای عمومی گسترده و متنوع ،‌امن و مقاوم ،‌پایدار و منسجم با ساختاری مناسب برای سکونت ،‌فعالیت و فراغت را نوید می دهد می بایست محور همه برنامه ها و اقدامات شهرداری تهران قرار گیرد.

تهیه طرح جامع تهران (۱۳۸۶) ، از دیدگاه روش شناسی و یا رویکرد ، شیوه نوینی را به کار بسته است ؛ زیرا آمیزه ای از سه روش مختلف جامع ، ساختاری و راهبردی است. بررسی نسبت ، بستگی یا سازگاری این سه با همدیگر ، درونمایه این مقاله را تشکیل می دهد. سند اصلی طرح جامع تهران به شیوه « تحلیل مقولات» مورد کاوش مفهومی قرار گرفته تا فرضیه یا گمانه «سازگاری» بررسی شود.
نتایج به دست آمده از این تحلیل کلی نشان می دهد ، در صورتی که راهبردها ، سیاست ها و پهنه بندی ها از هم داستانی ساختاری برخوردار باشند ( یعنی به ساختار فضایی شهر متصل شوند) میزان سازگاری افزایش می یابد. نتیجه نهایی این است که طرح جامع تهران نیازمند یک سازمان نیرومند فکری / عملی برای ایجاد پیوند میان راهبردها ، سیاست ها و پهنه بندی ها با ساختار شهر می باشد؛ به جز این در عمل با دشواری روبرو خواهد شد.

2714 بازدید