فهرست بها ۱۳۹۶

امتیاز 5.00 ( 1 رای )
۵/۵ - (۱ امتیاز)

فهرست بها ۱۳۹۶

فهرست بها به زبان ساده مقدار ریالی حجم واحد مصالح و یا خدمات قابل ارائه پیمانکاران است . هر سال سازمان برنامه و بودجه ( معاونت راهبردی ریاست جمهوری) فهرست بهای واحد رشته های مختلف پروژه های عمرانی و مرتبط مانند فهرست بها تاسیسات الکتریکی را منتشر می کند. و یا اینکه سازمانهای مختلف دولتی مانند شرکت های توزیع نیروی برق و شرکت های برق منطقه ای و یا شرکت های بزرگ مانند شرکت مدیریت پروژه های نیروگاهی (مپنا) اقدام به انتشار فهرست بهای مختص خود می کنند.

پایه انجام معامله در اجرای طرح‌های عمرانی قیمت‌هایی است که به استناد ماده ۲۳ قانون برنامه و بودجه توسط سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی در قالب فهرست بها‌ سالانه تهیه و به دستگاه‌های اجرایی ابلاغ میی شود و مطابق تبصره ۱ ماده ۸۰ قانون محاسبات عمومی مبنای تهیه برآورد اولیه می گردد.

مستند به بند ۳-۲-۱ دستورالعمل شماره ۷۱۴۰ مورخ ۱۳۷۷/۱۲/۲ سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استفاده از قیمت‌های پایه که برای آن‌ها از طرف سازمان فهرست بها‌ تهیه شده الزامی است.

هر رشته از فهرست بها ‌به اجزا و اقلام ریزتر تقسیم شده و به فصول و زیرفصول (آیتم) فهرست بها ‌نام‌گذاری شده است:

برای نمونه فهرست بها‌ پایه رشته تاسیسات برقی که به اختصار فهرست بهای تاسیسات برقی نامیده می شود شامل فصول چراغ های فلورسنت، چراغ ها با لامپ های کم مصرف، چراغ های صنعتی، چراغ های فضای آزاد، چراغ های مخصوص، سیم ها، کابل های فشار ضعیف، کابلشوها، کابل های فشار متوسط، سرکابل ها و مفصل ها، کلیدها و پریزها، لوله های فولادی، لوله های پی وی سی، وسایل فشارضعیف تابلویی، وسایل اندازه گیری، وسایل فشارمتوسط تابلویی، مولدهای برق، خازن های صنعتی و منابع تغذیه جریان مستقیم، ترانسفورماتورهای فشار متوسط، وسایل شبکه، کابل های تلفن، وسایل ارتباطی، سیستم احضار و دربازکن، سیستم آنتن تلویزیون، سیستم مادر ساعت، وسایل اعلام و اطفای حریق، وسایل صوتی، وسایل متفرقه، سیستم شبکه های اطلاع رسانی، کارهای دستمزدی تقسیم بندی شده است. سایر فهرست های بها‌ نیز به همین ترتیب می باشد.

لازم به ذکر است که برخی سازمان های دولتی و شرکت های بزرگ نیز برای انجام پروژهای برقی، فهرست بهای برقی مختص خود را دارند.

در این فهارس بها، بهای واحد مثل یک متر کابل و یا یک متر مکعب بتن با عیار ۲۵۰ و یا غیره به ریال نوشته می شود.

بنابر این برای محاسبه هزینه ریال یک پروژه بر اساس یک فهرست بهای پایه کافیست احجام مربوط به آن پروژه را در مقدار ریالی آنها در فهرست بها ضرب کنند و  مجموع آنها قیمت ریالی پروژه بر اساس فهرست بهای آن سال خواهد بود.

این شرکت توجه دستگاه های اجرایی، مهندسان مشاور و پیمانکاران را به حذف ضریب بالاسری، ضریب منطقه ای و ضریب صعوبت ترافیک در فهرست بهای سال ۱۳۹۶ در نتیجه، از برآورد طرح هایی که بر اساس این فهرست ها تهیه می شوند جلب می نماید.به استناد آیین نامه استانداردهای اجرایی طرح های عمرانی، موضوع ماده ۲۳ قانون برنامه و بودجه و در چارچوب نظام فنی و اجرایی کشور مصوبه شماره ۴۲۳۳۹٫ت۳۳۴۹۷ هـ ، مورخ ۱۳۸۵٫۴٫۲۰ هیات محترم وزیران، به پیوست ” فهرست‌های واحد سال ۱۳۸۸ ” از نوع گروه اول ( لازم الاجرا ) که به تصویب شورای عالی فنی رسیده است، ابلاغ می شود؛ تا برای برآورد هزینه کارهایی که بعد از ابلاغ این بخشنامه تهیه می شوند، مورد استفاده قرار گیرد.

با توجه به عدم لحاظ ضرایب بالاسری، منطقه ای و صعوبت ترافیک در فهرست های بها، در تهیه برآورد هزینه اجرای کارها براساس این فهرست های بها، ضرایب فوق اعمال نمی شود.

دانلود فهرست بها سال ۱۳۹۶ بصورت فایل اکسل شامل :

فهرست بهای ابنیه ۱۳۹۶

فهرست بهای تاسیسات برقی ۱۳۹۶

فهرست بهای تاسیسات مکانیکی ۱۳۹۶

فهرست بهای پایه رشته راه و باند ۱۳۹۶

فهرست بهای پایه رشته راهداری ۱۳۹۶

1247 بازدید