قیمت زمین در مناطق مختلف تهران و عوامل موثر

Rate this post
قیمت مسکن
قیمت مسکن

قیمت زمین در مناطق مختلف تهران و عوامل موثر

از آنجا که زمین مهمترین پیش نیاز شروع یک پروژه ساخت و ساز است، انتخاب زمین مناسب از اهمیت بالایی برخوردار است.  نوع و شرایط زمینی که برای ساخت و ساز انتخاب می‎شود در سوددهی یا ضرردهی پروژه تعریف شده بسیار تاثیرگذار است.
?باید توجه داشت که معمولا افزایش قیمت مسکن با شروع افزایش در قیمت زمین می‌باشد. در واقع با رصد نحوه رشد قیمت زمین می توان پیش بینی بهتری از روند افزایش قیمت مسکن داشت،

زمین به عنوان کالای واسطه در تولید مسکن , ساختمان و فضا به شمار می آید. در مناطقی که شدت استفاده از زمین بسیار زیاد است, قیمت زمین تاثیر به سزایی در قیمت تمام شده یا قیمت کالای نهایی خواهد داشت, اهمیت زمین در تولید مسکن, بسیاری را بر آن داشته است که در این باره به بررسی بپردازند و از دیدگاه های مختلف قانونمندی های رفتاری این کالای با اهمیت را جستجو کنند. گزارش بیست و یک مشاور که مسئول بررسی مسائل توسعه شهری تهران در بیست و یک منطقه شهر هستند, حاوی مباحث ارزشمندی در زمینه تحولات قیمت زمین و مسکن می باشد. گرچه برخی اطلاعات میدانی مشاوران از جمله برداشت قیمت های محلی زمین و مسکن به دلیل عدم هماهنگی قابل تلفیق نبوده, اما برای بررسی اولیه الگوی قیمت زمین از آنها استفاده شده و با آزمون فرضیه های آنان, در نهایت الگوی برازش شده به دست آمده است.
?هرچند روند نرخ شد قیمت مسکن با روند نرخ شد قیمت زمین مشابه است، به دو نکته مهم باید توجه داشت : اول اینکه افزایش و یا کاهش رشد قیمت زمین معمولا یکی دو سال قبل از افزایش و یا کاهش رشد قیمت مسکن شروع می شود و دوم اینکه افزایش و کاهش قیمت زمین معمولا شدیدتر از قیمت مسکن است. بنابراین رصد روند تغییر قیمت زمین می تواند اطلاعات خوبی درمورد قیمت مسکن به همراه داشته باشد.

عوامل موثر بر قیمت زمین

درکنار عوامل دیگری که به آن‌ها اشاره خواهد شد، شرایط جغرافیایی، عرضه و تقاضا سه عامل تاثیر گذار در قیمت زمین است؛ البته در این میان برخی زمین هایی که از ارزش اقتصادی چندانی برخوردار نبودند با تحولاتی نظیر احداث اتوبان،ساخت خطوط ریلی، ساخت مراکز تجاری و یا حتی صنعتی و غیره …در کنار آن ها به یکباره  قیمت چندین برابری پیدا کرده اند.

?کاربری زمین : زمین با کاربری مسکونی و یا تجاری ارزش بیشتری از زمین با کاربری کشاورزی و یا تعاونی دارد .
?مجوز ساخت : زمین هایی که مجوز ساخت ندارند ، قاعدتا ارزش کمتری از زمین های مجوز دار دارند .
?موقعیت مکانی : یکی از مهمترین عوامل موثر در قیمت زمین در تهران موقعیت مکانی است . زمین های شمالی تهران از سایر نقاط تهران قیمت بیشتری دارند .
?متراژ زمین : هر چه متراژ زمین افزایش پیدا کند ، قیمت نهایی زمین بالا می رود .
?قرار داشتن در منطقه مناسب : یکی دیگر از عوامل موثر قرار داشتن در منطقه مناسب با کاربری زمین است . به طور مثال زمین با کاربری تجاری اگر در منطقه پر رفت و آمد قرار داشته باشند ارزش بیشتری از همان زمین در منطقه خلوت دارد . همچنین زمین مسکونی اگر در منطقه شلوغ قرار داشته باشد ، ارزش آن کم خواهد شد.
?همچنین یک مسئله مربوط به طرح تفصیلی شهرداری و میزان گرفتن تراکم است که بنا بر موقعیت زمین تعریف می‎شود. برای مثال اگر شما زمینی بالای ۲۵۰ مترمربع در اختیار داشته باشید می ‏توانید آپارتمانی بالای ۴ طبقه بسازید و اگر بالعکس زمینی با متراژ زیر ۲۵۰ مترمربع را برای پروژه‎تان انتخاب کرده باشید درنهایت می‏ توانید آپارتمانی ۴ طبقه بسازید. عوامل بسیاری در تعیین قیمت نهایی زمین موثرند.

?قیمت زمین در مناطق ۲۲ گانه تهران در محدوده قیمتی متنوعی قرار دارد، از متری ۲ میلیون تومان در برخی از مناطق جنوبی و غربی گرفته تا متری بالای ۲۰ میلیون تومان در مناطق شمالی شهر تهران. به نقل از پول نیوز در جدول زیر قیمت زمین در مناطق مختلف تهران در ابتدای اردیبهشت ماه ۱۳۹۶ را مشاهده می فرمایید.

منطقه  قیمت زمین/ یک مترمربع(میلیون)
منطقه۱  ۱۲ به بالا
منطقه۲  ۱۰ -۱۳ به بالا
منطقه۳  شمال دولت۱۰٫۵ تا ۱۱/ دروس ۲۰ تا ۲۴
منطقه۴  ۱۲ تا ۱۳
منطقه۵  ۹ تا ۱۰
منطقه۶  ۶٫۸ تا ۷٫۲
منطقه۷  *
قیمت زمین در منطقه ۷ متنوع و به شرح زیر است(میلیون تومان):
داخل فرعی‌ها زمین ۱۰ تا ۱۵، بالای عباس آباد ۱۳ تا ۱۸، بر خیابان اصلی از ۲۰ تا ۶۰، خیابان سهروردی قسمت شمالی ۸۰، طرح اصلی سهروردی جنوبی و اطرافش ۹ تا ۱۲ و در خیابان اصلی ۲۵٫

منطقه  قیمت زمین/ یک مترمربع(میلیون)
منطقه۸  ۵٫۵ تا ۸
منطقه۹  ۳ تا ۱۵
منطقه۱۰  ۲٫۵ تا ۳٫۴
منطقه۱۱  ۲ تا ۳٫۵
منطقه۱۲  ۲ تا ۳٫۳
منطقه۱۳  ۲٫۱ تا ۳٫۴
منطقه۱۴  ۳ تا ۱۰
منطقه۱۵  ۲
منطقه۱۶  ۱٫۷ تا ۲٫۳
منطقه۱۷  ۳٫۷ تا ۴٫۵
منطقه۱۸  ۴٫۵ تا ۵
منطقه۱۹  ۴٫۵ تا ۵
منطقه۲۰  ۱٫۸ تا ۴
منطقه۲۱  ۴٫۵ تا ۹
منطقه۲۲  ۲ تا ۵٫۵

743 بازدید