نقشه ازبیلت یا چون ساخت چیست؟

Rate this post

?نقشه های های ازبیلت به دو علت تهیه می گردد:

?۱- خطای حین اجرا.
به عنوان مثال در پروژه ای پس از برداشت نقشه های ازبیلت فونداسیون مشخص شد در یکی از آکس ها محور ستون به اندازه دو سانتی متر از موقعیت اصلی خود جابجا اجرا شده است. بنابراین برای تهیه نقشه های شاپ دراوینگ از نقشه های ازبیلت فونداسیون استفاده شده تا تغییر فوق لحاظ گردد.

?۲-تغییرات اعمال شده قبل و حین اجرا بر روی نقشه های اجرایی با تایید کارفرما. به عنوان مثال در اجرای یک خط انتقال آب در داخل شهر، قبل از اجرا متوجه وجود تاسیسات دیگر در تراز خط اجرایی (طبق نقشه ها) شدیم و به همین خاطر باید ارتفاع خط تغییر کند و این کار باعث تغییر نقشه ها می گردد و برای همین نقشه همچون ساخت تهیه می گردد تا ارتفاع واقعی خط لوله برای نگهداری و تعمیرات معلوم باشد.
?نقشه های ازبیلت (معادل فارسی آن چون ساخت است) به نقشه های سازه ای گفته می شود که از وضعیت موجود و اجرا شده سازه برداشت می شود و معمولا با نقشه های اجرایی متفاوت است. غالبا کارفرما (بسته به اهمیت و بزرگی) در انتهای هر فاز از پیمانکار درخواست نقشه های ازبیلت را می کند تا برای اجرای مراحل بعد مورد استفاده قرار دهد. مثلا در انتهای اجرای فونداسیون نقشه های
ازبیلت آن تهیه شده تا از مقدار واقعی فاصله محور ستون ها برای اجرای اسکلت استفاده شود. یا بعد از اجرای اسکلت ازبیلت تهیه می شود تا برای اجرای تاسیسات و غیره ابعاد اجرا شده بازشوها و غیره مورد استفاده قرار گیرد.

یکی از عوامل تهیه همچون ساخت این است که شاید مشکلی در اجرا پیش بیاد و این کار باعث بشه کار در حین اجرا در نقشه تغییراتی پیش بیاد برای همین بعد از مراحل یا بعد از اتمام پروژه اقدام به تهیه نقشه های همچون ساخت می نمایند.
به عنوان مثال در اجرای یک خط انتقال آب در داخل شهر ، قبل از اجرا متوجه وجود تاسیسات دیگر در تراز خط اجرایی (طبق نقشه ها) شدیم و به همین خاطر باید ارتفاع خط تغییر کند و این کار باعث تغییر نقشه ها می گردد و برای
همین نقشه همچون ساخت تهیه می گردد تا ارتفاع واقعی خط لوله برای نگهداری و
تعمیرات معلوم باشد.

5309 بازدید