‍ تشخیص دیوارهای باربر

امتیاز 5.00 ( 1 رای )
۵/۵ - (۱ امتیاز)

‍  تشخیص دیوارهای باربر

هر ساختمانی متشکل از دیوارهای باربر(load bearing wall) و دیوارهای غیر باربر(non-load bearing wall) است. همان طور که می توانید تصور کنید، دیوارهای باربر مسئولیت به دوش کشیدن وزن سازه و انتقال آن را بر عهده دارند و دیوارهای غیر باربر نیز برای جداسازی فضاهای خانه و ایجاد اتاق مورد استفاده قرار می گیرند و هیچ باری را تحمل نمی کنند. بنابراین قبل از هرگونه اصلاح در دیوارها و یا برداشتن آن ها باید تشخیص دهیم که دیوار مذکور باربر است یا خیر.

تشخیص دیوارهای باربر در خانه

۱. از پایین ترین نقطه در خانه شروع کنید: بهتر است برای تشخیص باربر بودن دیوار از ساده ترین خصیصه ی باربر بودن خانه، یعنی فونداسیون، بهره بگیرید. چنانچه خانه ی شما دارای زیرزمین است از آن جا شروع کنید و در غیر این صورت، از هر جایی روی طبقه ی اول که دارای پایین ترین دال بتنی است شروع کنید:

هنگامی که به پایین ترین نقطه ی خانه دست پیدا کردید این نکته را مد نظر قرار دهید که دیوارهای باربر به عنوان واسطی محسوب می شوند که مستقیما به فونداسیون وصل هستند و بنابراین هر دیوار متصل به فونداسیون را می بایست دیوار باربر در نظر گرفت و از برداشتن آن دیوار صرف نظر کرد.

۲. محل قرارگیری تیرها را مشخص کنید: سیستم انتقال نیرو در سازه به طور کلی بدین صورت است که نیرو از طریق تیرها به ستون(یا دیوار باربر) و سپس از ستون به فونداسیون و در نهایت از فونداسیون به خاک انتقال پیدا می کند. بنابراین چنانچه سر تیرهای اصلی بر روی دیوار قرار گرفته باشد بسیار محتمل است که دیوار مذکور باربر باشد.

۳. دیوارهای داخلی را تا بالای سازه دنبال کنید: دیوارهای داخلی ساختمان را در نظر بگیرید که در بین ۴ دیوار خارجی ساختمان قرار گرفته است و از زیرزمین(طبقه ی اول) آن ها را دنبال کنید تا به طبقات بالاتر برسید. و بررسی کنید که ایا این دیوار تا طبقه ی بالاتر امتداد پیدا کرده است یا خیر. در صورتی که این دیوارها تا طبقات بالاتر امتداد پیدا کرده باشند بسیار محتمل است که دیوار باربر باشند.

۴. دیوارهای داخلی نزدیک به مرکز خانه را بررسی نمایید: هرچقدر یک خانه بزرگ تر باشد فاصله ی دیوترهای خارجی باربر بیش تر می شود و از این رو نیاز به استفاده از دیوارهای باربر داخلی بیش تر حس می شود. مرکز خانه دارای بیش ترین فاصله از دیوارهای خارجی باربر است و در صورت وجود دیواری در مرکز خانه های بزرگ بسیار محتمل است که این دیوار بار بر باشد.

۵. دنبال دیوارهای داخلی با انتهاهای بزرگ بگردید: تیرهای تکیه گاهی معمولا از اندازه ی بزرگ تری نسبت دیگر تیرها برخوردار هستند و بنابراین دیواری که برای تطبیق با این تیرهای بزرگ طراحی می شود نیز باید به اندازه ی کافی بزرگ باشد. بنابراین چنانچه دیواری دارای یک مقطع قوطی شکل بود و یا در انتهای آن یک ستون بزرگ شده وجود داشت این برداشت را می توان داشت که دیوار مذکور باربر است.

3239 بازدید