نکات فنی در خصوص اجرایی سقف عرشه فولادی

Rate this post

نکات فنی در خصوص اجرایی سقف عرشه فولادی

ویژگی‌های سقف عرشه فولادی

در معماری امروز استفاده از مصالح قدیمی پاسخگوی اجرای طرح‌های جدید نمی‌باشد، لذا در طراحی سقف عرشه فولادی مصالحی مدرن‎تر و مناسب با طرح مورد نظر در نظر گرفته شده و بسیاری از مصالح قدیمی یا حذف شده‌اند و یا تغییر کاربرد پیدا کرده‌اند.

امروز اجرای سریع ساخت‌و ساز به‌خصوص در پروژه‌های بزرگ به معنای کم کردن هزینه و سرعت بخشیدن به بازگشت سرمایه‌ی صرف شده است، بارها شده است که در طول یک ساخت‌و‌ساز طولانی بر اثر تغییر قیمت مصالح و موارد مشابه مشکلات بزرگی برای شخص و یا شرکتی که اقدام به ساختمان‌سازی کرده، پیش‌آمده است.

علاوه بر دو ویژگی استحکام بیشتر و کاهش هزینه‌های جانبی، اصلی‌ترین ویژگی سقف عرشه‌فولادی سرعت بسیار بالای اجرای آن است، بسته به مهارت پرسنل به‌کار گرفته شده و سایر شرایط، روزانه بین ۳۰۰ الی ۵۰۰ متر مربع از این نوع سقف، قابل اجرا می‌باشد.

اجزای متفاوت تشکیل‌دهنده‌ی سقف عرشه فولادی عبارتند از: ورق‌های فولادی گالوانیزه که ضخامت آن‌ها از ۸/۰ تا ۱/۲ میلی‌متر می‌باشد، این ورق‌های گالوانیزه به شکل موج‌دار هستند، در مقطع هر ورق، شکل ذوزنقه پدید می‌آید، شکل‌دهی آن‌ها با روش نورد سرد و به‌وسیله‌ی  دستگاه‌‌های پیشرفته‌ی (Rol Forming) انجام می‌شود.

از دیگر اجزای مخصوص  سقف عرشه فولادی، برش‌گیر یا گل‌میخ‌ها هستند که با روشی خاص در نصب سقف به کار می‌روند. قطر این برش‌گیرها حداکثر ۲۰میلی‌متر است و طول آن برحسب شکل ورق متغیر بوده و معمولا از ۴۰ میلیمتر کمتر نمی‌باشد. برش‌گیر‌ها با استفاده از  دستگاهی به نام(Stud Welder) و با روش پیشرفته‌ای به نام “قوس الکتریکی” به قسمت بال تیرهای سازه‌ای متصل می‌شوند.

از ویژگی‌های دیگر سقف عرشه فلزی، امکان اجرای بازشو آن است. سقف عرشه فولادی جزو محکم‌ترین سقف‌های جهان شناخته می‌شود و استفاده از آن در برخی از بلندترین برج‌های جهان تأییدکننده‌ی همین مطلب است.

هم‌چنین باید توجه داشته باشید که آئین‌نامه‌های طراحی، عرشه‌ی فولادی را برای استفاده‌ی سازه‌ای مجاز می‌داند در حالی که ورق‌های سینوسی مانند ساندویچ  پانل و سایر موارد مشابه فقط به عنوان پوشش سقفی می‌توانند به کار برده شوند.

 

مزایای سقف عرشه فولادی

در این نوع از سقف، مرحله‌ی دشوار قالب‌بندی و هم‌چنین استفاده از میل‌گرد‌های کششی و تیرهای فرعی حذف می‌شود، نصب ورقه‌ها بدون انجام جوشکاری بوده و از طریق میخ‌های فولادی و با تکنیک اتصال خاص صورت می‌پذیرد، تمامی این مزایا باعث کاهش حجم مورد نیاز برای انبار مصالح و افزایش ایمنی نسبت به سقف‌های دیگر می‌شود. در کل، سقف عرشه فولادی در بین سقف‌های فولادی کم‌ترین وزن و استانداردترین شرایط را داراست.

در اجرای سقف عرشه فولادی این امکان وجود دارد که پس از تکمیل شبکه‌های تأسیساتی، بتن‌ریزی هم‌زمان در تمامی سقف و طبقات مختلف انجام شود. هم‌چنین در این نوع از سقف، مصالح بر روی سیستم تأسیسات فشار وارد نمی‌کنند. این سقف با و یا بدون سقف کاذب می‌تواند اجرا شود. در سقف عرشه فولادی نحوه‌‌ی بتن‌ریزی طوری است که سطحی بسیار صاف و یک‌دست ایجاد می‌شود به‌طوری که دیگر نیازی به کارهای کف‌سازی، پوکه‌ریزی و “دکفراژ” نمی‌باشد. هم‌چنین میزان بتن مصرفی به‌طور متوسط ۰۷/۰ متر مکعب برای یک متر مربع است که نسبت به سقف‌های مشابه، به بتن کمتری نیاز دارد.

بستگی به نوع طرح، وزن تمام شده‌ی سقف عرشه‌فولادی نسبت به سقف‌های دیگر، ۳۰ الی ۶۰ درصد سبک‌تر است، اگر بخواهیم با بیانی فنی‌تر قضیه را بازگو کنیم می‌توان گفت که وزن بار مرده‌ی سقف عرشه فولادی با ۵ سانتی‌متر بتن رویه ۱۸۰ کیلو و با ۷ سانتی‌متر بتن رویه ۲۱۰ کیلو بر متر مربع می‌باشد که در مقایسه با سقف‌هایی از نوع تیرچه-بلوک و سقف‌های “کمپوزیت” به ترتیب ۱۵۰ و ۶۰ کیلو کم‌وزن‌تر است، به همین علت ساختمان‌هایی که با سقف عرشه فولادی ساخته می‌شوند دارای وزن اسکلت و وزن فونداسیون کمتری هستند و این از نقطه نظر فنی که نیاز به اثبات لرزش را کمتر می‌کند یک مزیت بزرگ محسوب می‌شود، به‌خصوص در مقایسه با سقف‌هایی از نوع دال بتونی و سقف‌های مشابه آن.

مقاومت سقف عرشه فولادی در مقابل آتش بر حسب موارد مختلف، چند برابر سقف‌های دیگر است. از سوی دیگر اجرا و ساختن این سقف در برخی موارد ده تا دوازده برابر، سریع‌تر از  اجرای سقف‌هایی هم‌چون تیرچه- بلوک و یا سقف دال‌بتونی انجام می‌شود.

? هیچ گاه یک بسته ورق را روی بسته دیگر قرار ندهید.

? درصورتی که به هر دلیلی دو بسته ورق روی یکدیگر قرارداده شود باید در اولین فرصت بسته رویی را جابجا نمود البته اینکار در صورتی که جرثقیل در اختیار نباشد، کار دشوار و پرخطری خواهد بود چرا که کارگران می بایست ورقها را تک تک از روی بسته برداشته و در محلی مجاور بسته زیرین روی یکدیگر بچینند.

? برای قراردادن بسته های ورق بر روی تیرها می بایست با استفاده از پلان تیرریزی ساختمان، یک “نقشه چینش” (نقشه شاپ) تهیه نمود و در زمان ورود بسته های ورق را طبق این نقشه روی تیرها قرار داد.
? برای اینکه جهت قرارگیری بسته های ورق عرشه بر روی تیرها اشتباه نشود می بایست در همان محل کارخانه ی  فرمینگ ورق ها، با رنگ قرمز یک خط ضخیم عمودی روی بدنه بندیل ها کشیده شود .در نقشه شاپ می بایست جهت قرارگیری بندیل های ورق عرشه فولادی را مشخص کنید. این کار با رسم یک فلش جهت دار برروی بندیل های ورق عرشه فولادی انجام می شود.

? آنچه که اهمیت دارد این است که در هنگام قراردادن بسته های ورق عرشه فولادی، خط قرمز را درهمان جهتی که نقشه شاپ داده شده است،جانمایی کنید.

? توجه داشته باشید اگر به هر دلیلی نتوانستید این کار را را انجام دهید، حتما اکیپ اجرایی خود را درجریان این موضوع قرار دهید تا از دوباره کاری جلوگیری کرده باشید.

? مورد دیگری که در هنگام قراردادن بندیل های ورق عرشه فولادی بروی اسکلت باید رعایت نمایید این است که این بندیل ها می بایست بصورت  یک درمیان بصورت چپ و راست قراگیرند.

?دقت داشته باشید که هرگز انتهای بسته های ورق عرشه فولادی از یکدیگر عبور نکنند. چرا که در اینصورت برداشتن و پخش ورقها به سختی و کندی انجام خواهد گرفت .

? به خاطر داشته باشید که گل میخ ها را نیز به همراه بندیل های ورق به ارتفاع مورد نظر حمل کنید چرا که در غیر اینصورت باید این کار را به صورت دستی انجام دهید که با توجه به سنگین بودن گل میخ ها ، انجام این کار آسان  نخواهد بود.

2051 بازدید