درباره درز انقطاع و درز انبساط

Rate this post

درباره درز انقطاع و درز انبساط

درز انقطاع و درز انبساط
درز انقطاع و درز انبساط

درز انبساط :
برای جلوگیری از خرابیهای ناشی از انبساط و انقباض ساختمان بر اثر تغییر درجه حرارت محیط خارج یا جلوگیری از انتقال بار ساختمان قدیمی مجاور به ساختمانی که جدید احداث می شود، همچنین در مواردی که ساختمان بزرگ است و از چند بلوک متصل به هم تشکیل می شود، باید  با به کار بردن درز انبساط در محل مناسب  پیش بینی نمود .در بناهای با عرض بیشتر از  ۳۰ متر باید سازه تا فونداسیون از هم جدا شده و ساختمان به ۲ بلوک تقسیم شود . درز انبساط معمولا ۱۰ سانت میباشد

حداقل فاصله ای از ساختمان با اجزای ساختمانی که باید در آن درز انبساط پیش بینی شود، بهنوع ساختمان، تعداد طبقات، مصالح مصرفی و آب و هوای محل احداث بستگی دارد ؛ بنابراین باید با مطالعه کافی محل اندازه آن را مهندس طراح تعیین کند. همانطور که اشاره شد در کلیه ساختمانهای فلزی که طول و یا عرض  آنها بیشتر از ۳۰ متر باشد، باید در طول ساختمان درز انبساط پیش بینی کرد.

درز انقطاع :
برای جلوگیری از خسارت و کاهش خرابی ناشی از ضزبه ساختمانهای مجاور به یکدیگر، بویژه در زمان وقوع زلزله، ساختمانهایی که دارای ارتفاع بیش ازدوازده متر یا دارای بیش از چهار طبقه هستند، باید به وسیله درز انقطاع از ساختمانهای مجاور جدا شوند ؛ همچنین حداقل درز انقطاع در تراز هر طبقه برابر یک دویستم  ( ۱/۲۰۰)  ارتفاع آن تراز از روی شالوده است . این فاصله را می توان در محلهای لازم با مصالح کم مقاومت که در هنگام زلزله در اثر برخورد دو ساختمان به آسانی مصالح مزبور خرد می شوند، پر کرد.

3407 بازدید